Top 5 – De bedste nyere danske skuespillere

Her kommer en liste over mine absolutte favoritter i den danske skuespilsbranche her i 2015:

1. Nikolaj Lie Kaas – Han må simpelthen være Danmarks dygtigste skuespiller! Det var især i filmen “Dirch”, der handler om Dirch Passers ret tragiske liv, at jeg for alvor fik øjnene op for ham. Han spillede virkelig stærkt og udstryksfuldt. Oven i det har han et kæmpe komisk talent – også som instruktør. Det er f.eks. ham, der har instrueret den geniale tv-serie Mr. Poxycat med Rasmus Bjerg i hovedrollen.

2. Henning Jensen – Han er efterhånden ved at være en aldrende herre, men det bliver han bestemt ikke ringere af! Siden jeg så ham i “Unge Andersen” i rollen som H.C.Andersens sadistiske skolelærer, faldt jeg pladask for hans talent!

3. Bodil Jørgensen – Hun er en kvinde med så ekstremt mange forskellige facetter! Hun kan spille Trines halv-plørede og psykisk ustabile mor i “Rytteriet”, hun kan spille alvorsfuld og livstung gårdkvinde i den nyere og ret tragiske Morten Korch film “Fruen på Hamre”, og hun kan spille streng og hensynsløs skorstensfejerfrue i “Klinkevals”.

4. Nicolas Bro –  Han er SINDSSYGT talentfuld! Jeg blev totalt forgabt i hans måde at spille på, da jeg så ham spille hjerneskadet i et par afsnit af Rejseholdet. Det må simpelthen være så svært at spille troværdigt. Udover det er han fænomenal i “Mørke“….han er virkelig uhyggelig.

5. Jesper Christensen – Vi husker ham nok allesammen som Nannas far i tv-serien af samme navn. Men derudover har han også spillet skarpe roller bl.a. som alkoholiker i Per Flys “Bænken”, og han har markeret sig internationalt bl.a. i filmen “Tolken”.

Jesper Christensen

Top 5 – De bedste nyere danske skuespillere

Leave a comment